Tagasivaade Eesti infoühiskonna arengukavale (2013) (Nädal 4)

     Aastal 2013 koostas Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium dokumendi nimega Eesti infoühiskonna arengukava 2020. Selle mõte oli kaardistada järgmise 7 aasta jooksul sihiks võetavad arengud infoühiskonnana. Selle nädala blogipostituses vaatlen kahte arengukavas püstitatud eesmärki, millest üks on tänaseks suurel määral realiseerunud ja teine, vastupidi, pole soovitud arenguid näinud.

    Esiteks vaatlen negatiivsemat poolt. Kuigi suurem osa arengukavas välja pakutud eesmärkidest on õnnestunud, on siiski asju, mille üle võib nuriseda. Infoühiskonna visiooni peatükis on punkt ''Elujõuline Eesti kultuuriruum'', kus muuhulgas sätestatakse visioon "Eesti keel on digitaalses maailmas elus ja arenev. Eesti keele tehnoloogia abil saab kasutada igapäevaseadmeid ja e-teenuseid."  Kahjuks leian, et 2021. aastal on selle väitega raske täiel määral nõustuda. Kuigi eesti keel on tõepoolest digitaalses maailmas veel olemas, tundub mulle, et tema arenemisest me eriti rääkida ei saa. Olen viimastel aastatel täheldanud, et kuigi nähakse kurja vaeva sellega, et näiteks erinevaid termineid eesti keelde sobitada (nt Värkvõrk, nutistu, liiming jpm.), ei saada neid üritusi edu. Enamasti ei leia sellised uudissõnad kasutust, sest inimestel, eriti noortel, on mugavam lihtsalt kasutada ingliskeelset originaalterminoloogiat. Tänapäeval on suuremal hulgal internetikasutajatest inglise keel suus ning eesti keele kasutamist digimaailmas nähakse tihtipeale ebavajaliku lisapingutusena. Eesti keeles saab muidugi kasutada kodumaiseid digiteenuseid, kuid ma ei imestaks, kui kümne-paarikümne aasta pärast eesti keele roll internetis nendest teenustest eriti palju kaugemale ei ulatukski.

    Teiseks aga toon välja ühe arengukavapunkti, mis on põhimõtteliselt saanud tõelisuseks. Punktis ''Kõrgem tööhõive'' on eesmärgiks seatud järgnev: "Haridus on muudetud IKT võimaluste mitmekesise kasutamise najal personaliseerituks ja paindlikuks, sealhulgas ümber- ja täiendõpe. Käib agar teadmiste ja oskuste omandamine kiirelt ja pidevalt kogu elu jooksul". See on midagi, mida noore, haridusteed käiva, inimesena olen korduvalt kogenud. Juba keskkoolis rakendati uudseid infotehnoloogilisi hariduslahendusi, mis, nagu visioonis mainitud, olid personaliseeritud ja paindlikud. Veel rohkem olen seda kogenud ülikoolis, hea näide on seesama blogi siin. Tuleks ära mainida, et olulise tõuke IKT lahenduste kasutamiseks haridusvaldkonnas andis koroonakriis. Kui kõik haridusasutused läksid distantsõppele, ei jäänud üle muud kui kohaneda ümber klassikalisest klassiruumi-formaadist uutele õppevormidele. Infotehnoloogia rolli suurenemine õppetöös ei olnud enam valik, vaid paratamatus. 

Kasutatud allikad:

https://www.mkm.ee/sites/default/files/elfinder/article_files/eesti_infouhiskonna_arengukava.pdf




Comments

Popular posts from this blog

Tarkvaraarendus - ning ärimudelid (Nädal 11)

Netiketi 10 käsku (Nädal 5)

Arvustus: "Kuidas saada häkkeriks" (Nädal 10)